Blog

Siste bil nyheter

SUVerene drømmer

Skal du ha tysk premium-SUV i mellomklassen, finnes det ikke noe bedre enn de helt nye BMW X4 og Porsche Macan

TØFFE LILLEBRØDRE: Porsche Cayenne og BMW X6 har begge fått nye lillebrødre: Porsche Macan (t.v.) og BMW X4 skal ta opp kampen i et stadig økende SUV-marked.

BMW tok en stor sjanse med X6, og den fikk mye pepper for sitt noe litt udelikate design og sin upraktiske bruk. Men til alles overraskelse har bilen solgt godt (250 000 eksemplarer). Så godt at konsernet har funnet ut at man kan prøve å gjenskape suksessen med en mindre modell. Voila: BMW X4!

Den er en såkalt SAC (Sports Activity Coupe), kledd oppå et høyreist chassis. I dette tilfellet X3 sitt chassis. Selv om X4 og X3 deler plattform, er X4 hele 14 mm lengre, og 36 mm lavere på grunn av taklinjen.

Innvendig merker man tydelige forskjeller fra X3. Sittestillingen er langt mer sportslig, ikke så rart siden man sitter to cm lavere enn i X3, mens de i baksetet sitter 2,8 cm lavere.

Porsche Macan S Diesel = forkledd sportsbil

Porsche Cayenne satte nye standarder i SUV-klassen da den kom, vil lillebror Macan gjøre det samme?

Vår Macan S har en 3-liters V6 diesel – også her på «bare» 211 hester. Dette er den vanlige 258-hesters motoren (856 000 kr), som er tunet ned til 211 hester for det norske og belgiske markedet. Det gjør utslag på prisen, og med 211 hester starter vår bil på 806 000 kroner.

Den er spekket opp av Porsche i Tyskland, noe som gjør at den ikke har DAB-radio, men dette fås selvsagt som ekstrautstyr. Men utstyrslisten er lang og omfattende, med blant annet godbiter som luftfjæring med PASM (23 400 kr), panoramatak (14 300 kr), ryggekamera og parkeringsassistanse (11 700 kr), Bi-Xenon lys (13 900 kr), Burmester lydanlegg (42 200 kr), 911 Turbo designfelger i 21-toms størrelse (34 900 kr) og komfortseter (13 100 kr). Total pris: 1 110 900 kroner! Mye penger, men da har du det meste, men det skulle vel bare mangle med over 300 000 kroner i ekstrautstyr.

Back to top